KORT FAKTA OM ÖVNINGEN
- 60 min
- SH, BI, RE, HK
- Ladda ner elevmaterialet (grön knapp till höger) och kopiera till dina elever. Ha även tillgång till A4-papper.
- Syftet med övningen är att låta eleverna utveckla insikten om att individer som tänker kritiskt alltid överväger risker och konsekvenser i sitt beslutsfattande. Diskussionen förs inom ramen för begreppen val – handling – konsekvens.
- Egna reflektioner - Gruppövning
- Lektionslängd
- Ämnen
- Material & förberedelser
- Syfte
- Arbetssätt
LÄRARHANDLEDNING
I övningen får eleverna i smågrupper reflektera över ett verkligt fall, där en tonåring blir full och tappar självkontrollen.
Utifrån fallet ska eleverna sedan fundera på vilka val som har gjorts samt vilka handlingar och konsekvenser de fört med sig.
Steg 1
a) Inled med att berätta att ni ska arbeta med frågor som har att göra med val, handlingar och konsekvenser inom alkoholområdet.
b) Låt eleverna parvis intervjua varandra för att undersöka sin egen, familjens och kompisars attityd till alkohol.
Exempel på frågeställningar:
- Dricker du alkohol?
- Varför/Varför inte?
- Tycker du att det är farligt att dricka alkohol? Varför/Varför inte?
- Tänker du börja dricka? Varför/Varför inte?
c) Eleverna går i mindre grupper igenom fallet ”Valborgsmässoafton” och svarar på de tillhörande frågorna i elevmaterialet. Diskutera därefter följande frågor utifrån fallet.
- Vilka val har Pelle gjort? (Exempel: spela tuff, status, osv.)
- Vad har han gjort? (Exempel: druckit, gapat, trillat, osv.)
- Hitta på vad som skall hända härnäst? (Exempel: ”storebrorsan tar med sig Pelle hem…”, ”Pelle hamnar i bråk…”, ”Pelle blir rånad…”, ”Pelle blir hämtad av polisen…”, ”Pelle blir omhändertagen av socialen…”, ”Pelle kvävs i sina spyor…”, ”Pelle ramlar i vattnet…”, osv.)
Steg 2
a) Fortsätt att diskutera fallet i mindre grupper men byt ut Pelle i berättelsen mot en tjej som heter Jasmine:
- Vad har hon gjort för att bli så full?
- Tror du att det blir några skillnader bara för att hon är tjej
- Vilka skillnader då?
- Vad händer härnäst?
- Är det något som kan förändras i berättelsen om det är en tjej som hamnar i samma situation? Beskriv!
b) Be eleverna enskilt reflektera och anteckna det ni diskuterat och läst.
c) Diskutera sedan i helklass vad som händer när Pelle eller Jasmine kommer tillbaka till skolan efter helgen. Vilka är känslorna? (Exempel: cool, skam, tuff, ledsen, osv.)
d) Avslutningsvis diskuterar ni de frågor och funderingar som eleverna antecknat.
- Vad har du lärt dig?
- Hur kommer du att tänka och agera om du hamnar i en liknande situation i framtiden?
Människor förhåller sig till alkohol på olika sätt.
En del väljer att helt avstå, medan andra väljer att dricka vid olika tillfällen. Det kan till exempel ske vid större högtider som vid bröllop, till jul och nyår. Många njuter av ett gott vin eller en skummande öl i goda vänners lag varje helg. En del kanske till och med är vin- eller ölkännare med intresse för kulturen runt omkring dryckerna. Tyvärr är det också så att ett kraftigt alkoholintaget för många leder till missbruk, våld, sjukdom och för tidig död.
En trend är tydlig – till så gott som alla högtider ökar alkoholkonsumtionen. Det gör att valborg, midsommar, kräftpremiär, Lucia, jul, nyår är intressanta att ta upp i det alkoholförebyggande arbetet med ungdomar.
Låt eleverna skriva en fortsättning på berättelsen om Pelle eller Jasmine. För att utveckla resonemanget kan ni även byta högtid.
Arbeta vidare med samma frågor genom att välja ut några av de alternativ som eleverna kom fram till och dramatisera dem.
Idrott
Samtal om upplevelser av olika aktiviteter och värdering av hur de påverkar olika aspekter av fysisk förmåga och olika aspekter av hälsa.
Samhällskunskap
Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas
Biologi
Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, motion, stress och beroendeframkallande medel samt hur hälsoproblem kan begränsas på individ- och samhällsnivå.
Svenska
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte, mottagare och sammanhang. Talmanus och olika verktyg för att planera och genomföra muntliga presentationer, såväl med som utan digital teknik.
Religion
Grundprinciper inom några etiska modeller, till exempel konsekvensetik och pliktetik
Här hittar du elevmaterial för lektionen